TŁO

Według założeń Strategii Lizbońskiej, uniwersytety mają stać się ważnymi podmiotami w gospodarce, a ich związek ze środowiskiem biznesu ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarki. Postulaty Procesu Bolońskiego nakazują uniwersytetom metody i formy nauczania zwiększające umiejętności do zatrudnienia.
Płatne praktyki w firmach należy włączać do programów a oferta kształcenia ma rozbudzać ducha przedsiębiorczości u studentów i naukowców. Projekt „Uniwersytet Nowoczesny - Współpraca” realizuje potrzeby w tych obszarach działalności Uniwersytetu Medycznego, gdzie jakość świadczonej edukacji zależy/jest uwarunkowana współpracą z różnymi branżami rynkowymi.


DLACZEGO FARMACJA?

Dziedziną nauk medycznych, gdzie związki z gospodarką, przemysłem są najsilniejsze jest farmacja. Jest to skutek postępu technologicznego i odkryć, ale i zmian w sektorze usług różnego rodzaju związanych z podnoszeniem standardu życia społeczeństwa. Okazuje się, specjalności czy zawody, dotąd nieznane, marginalne, gwarantują pracę i rozwój zawodowy.

Rozwój technologii i badań farmaceutycznych potwierdziły właściwości tradycyjnie stosowanych ziół. Klinicznie potwierdzona skuteczność leków roślinnych (ponad 100 tysięcy substancji w 2008 r.)zwiększyła zainteresowanie LEKIEM ROŚLINNYM, stosowanym w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym i kosmetycznym. Potrzeba specjalistów z aktualną wiedzą w tej dziedzinie, wykształconą na bazie nauk farmaceutycznych.

Mimo rosnącej liczby aptek(jest ich ok.17 tysięcy) nie wzrasta liczba zatrudnianych magistrów farmacji. Apteki szukając mniejszych obciążeń finansowych zatrudniają techników farmacji. Absolwenci farmacji mają do wyboru sferę budżetową lub przemysł farmaceutyczny, gdzie podstawą jest znajomość standardu UE -zasad Dobrej Praktyki Wytwarzania (GMP),stosowanych też przez firmy kosmetyczne i producentów suplementów spożywczych. Wprowadzenie GMP daje gwarancje bezpieczeństwa produktu i swobodę obrotu nim na rynku. Firmy farmaceutyczne szukają absolwentów zdolnych stosować GMP w praktyce. FARMACJA PRZEMYSŁOWA daje możliwości zatrudnienia w kilku branżach przemysłowych.


O KOSMETOLOGII

Badania opinii publicznej 2007/8 pokazują, że 70% kobiet w Polsce ma problemy ze skórą. Mężczyźni rzadko deklarują takie problemy, choć w rzeczywistości ponad 80 % populacji mężczyzn ma kłopoty z cerą przynajmniej w okresie dojrzewania. Polacy niechętnie korzystają z pomocy lekarzy dermatologów, kłopotów skórnych nie traktując jak choroby, natomiast kosmetyczkę, zawód niskiego zaufania społecznego kojarzą z upiększaniem. Pojawia się luka kwalifikacyjna, którą wypełnić może wykształcony KOSMETOLOG - łączący oba zawody, gdyż wykształcenie na poziomie pomaturalnym nie daje wystarczającej wiedzy i umiejętności do zastosowania na rynku pracy.


SIŁA GENETYKI

GENETYKA jest dziedziną o najszybszym tempie rozwoju, o czym świadczą osiągnięcia naukowe. Od 2000 r. Nagroda Nobla przyznawana jest wyłącznie za odkrycia w obszarze genetyki. Programy nauczania genetyki z uwagi na postęp w tej dziedzinie-winny być modyfikowane co pół roku. Niezbędne jest dostosowanie treści i sposobu nauczania, wykorzystując nowoczesne techniki dydaktyczne.
Ma to znaczenie w kontekście słabych wyników egzaminów LEP i LDEP(Lekarski Egzamin Państwowy i Lekarsko-Dentystyczny),które zawierają pytania dotyczące genetyki klinicznej. Również dla studentów anglojęzycznych zdających egzaminy w swoich krajach- pytań z genetyki jest wiele. Od 2005 r. istnieje specjalizacja w zakresie genetyki, od 2006-diagnostów laboratoryjnych. Konieczna jest modyfikacja PROGRAMU NAUCZANIA GENETYKI i SAMODZIELNEJ PRACOWNI GENETYKI KLINICZNEJ UM w zakresie
1.studiów dla kierunków: lekarskiego, pielęgniarstwa, położnictwa, fizjoterapii, analityki medycznej,
2.studiów pomostowych dla pielęgniarek i położnych
3.kształcenia ustawicznego.


WARTOŚĆ KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO

Dyrektywy UE dotyczące zawodu pielęgniarki i położnej, odpowiedzialnych za tzw. opiekę ogólną wymagają do realizacji kształcenia praktycznego bazy szpitalnej, nie- specjalistycznej.
Szpitale kliniczne Uniwersytetu Medycznego są jednostkami specjalistycznymi i brak w nich oddziałów podstawowych.Uczelnia musi korzystać z obcej bazy szpitalnej, aby realizować wymagane standardy kształcenia. Ponieważ kontrakty na usługi zdrowotne, które placówki opieki zdrowotnej podpisują z Funduszem Zdrowia nie przewidują zwiększonych kosztów związanych z kształceniem praktycznym, szpitale ani ZOZy nie są w stanie wyłożyć środków własnych na kształcenie czy ochronę osobistą studentów. Brak gratyfikacji dla opiekunów praktyk, których praca warunkuje jakość zdobytych umiejętności ale też bezpieczeństwo studenta i pacjenta- nie wpływa korzystnie na poziom uzyskanych umiejętności. Potrzeba więc współpracy pomiędzy Uniwersytetem a placówkami opieki zdrowotnej i dodatkowych środków finansowych, które zabezpieczą dodatkowe koszty związane kształceniem praktycznym studentów pielęgniarstwa i położnictwa.


TECHNIKI DENTYSTYCZNE

UM w Lublinie nie kształcił dotąd techników dentystycznych. Tymczasem rozwój stomatologii estetycznej wpływa na zwiększenie liczby porad ortodontycznych z 77 tyś/ 2001 r. do 114,5 tyś/ 2007 r., co świadczy o wzroście zdiagnozowanych wad zgryzu lub/i wzroście świadomości społeczeństwa.
Wzrost liczby osób w wieku 75-79 lat (w 2007 r. wyniosła 73 tyś osób) zwiększa potrzeby uzupełnień protetycznych: od 2001r. do 2007 r. ich liczba wzrosła 2-krotnie. Kształceni na poziomie policealnym technicy z uwagi na rozwój wiedzy medycznej nie są wystarczająco przygotowani do swojej pracy. Studia licencjackie nie tylko podniosłyby poziom kształcenia, ale i zapewniły standard kwalifikacji zgodny z wymogami UE. Obecnie pracownie techniczne istnieją jako samodzielne jednostki, których właścicielami są sami technicy. Dobre kwalifikacje oraz umiejętność pracy na własny rachunek, zapewnia dużą ilość zleceń od stomatologów na rynku.


DLA KOGO PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ?

Rozwój sektora usługowego implikuje powstawanie firm realizujących prywatną praktykę lekarską; również inne zawody medyczne oferują takie usługi. Jakkolwiek branża medyczna nie reaguje drastycznie na zmiany w gospodarce, to świadomość zmian rynkowych (w tym prywatyzacyjnych) podnosi pozycję zawodową i pozwala elastycznie reagować na rzeczywistość. Studenci Uniwersytetu Medycznego takiej wiedzy potrzebują, co wielokrotnie zgłaszali w Biurze Karier (tylko w 2009 r. odnotowano 170 pytań na temat podejmowania działalności gospodarczej. Kształcąc ponad 6 tysięcy studentów rocznie Uniwersytet Medyczny winien stworzyć ofertę edukacyjną dla zainteresowanych pracą na własny rachunek.


Program Kapitał Ludzki Uniwersytet Medyczny w Lublinie Europejski Fundusz Społeczny czachur © 2009 Web Design by Free Templates