Mundurki "Uniwersytet Nowoczesny- Współpraca"w lubelskich placówkach służby zdrowia.
Kolejny rocznik studentów kierunku pięgniarstwo i położnictwo bierze udział w projekcie!
Każdy student i studentka otrzymali komplet odzieży ochronnej i obuwie do wykorzystania w cyklu kształcenia praktycznego w zakładach opieki zdrowotnej.
Dzięki znakom graficznym programu Kapitał Ludzki umieszczonych na mundurach nasi studenci są rozpoznawalni i wyróżniają się spośród personelu medycznego w lubelskich placówkach służby zdrowia.
Taki komplet 4 mundurów - uszyty na miarę i przez tę samą firmę wg wybranych wzorów- jest dla studentów i studentek nie tylko praktyczną pomocą w kształceniu , ale również zapewnia doznania estetyczne!
Mamy nadzieję, że nasi studenci będą wykorzystywać otrzymaną odzież ochronną także w przyszłej pracy zawodowej.
dr Katarzyna Kocka, dr Grażyna Stadnicka
- Studenci III roku kierunku pielęgniarstwo/położnictwo zakończyli kształcenie praktyczne realizowane w zakładach opieki zdrowotnej na terenie miasta Lublina.
- Rozstrzygnięto konkurs Najlepszy Stażysta - Najlepszy Pracodawca – ogłoszony w ramach projektu Uniwersytet Nowoczesny–Współpraca
Wyniki konkursu
„Najlepszy Stażysta - Najlepszy Pracodawca”
Najlepszy Stażysta
w roku akademickim 2009/2010
Kierunk pielęgniarstwo: | Kierunk położnictwo: |
1. Czajka Katarzyna | 1. Skubik Ewa |
2. Długosz Magdalena | 2. Paluch Agnieszka, Jóźwiak Malwina |
3. Dziedzic Urszula | 3. Besztak Ewelina |
Najlepszy Pracodawca
w roku akademickim 2009/2010, wytypowany przez studentów
Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej z siedzibą w Lublinie ul. Jaczewskiego 7,
gdzie zatrudniony jest najlepszy opiekun staży mgr Małgorzata Matczuk –IV
Oddział Radioterapii
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 4 Lublinie ul. Jaczewskiego 8,
gdzie zatrudniony jest najlepszy opiekun staży mgr Elżbieta Łyczak - Klinika Ginekologii Operacyjnej
- Studenci III roku kierunku pielęgniarstwo/położnictwo realizują praktyki zawodowe w zakładach opieki zdrowotnej na terenie miasta Lublina.
- Opiekę nad studentami w placówkach stażowych sprawują wybrani w ramach projektu Uniwersytet Nowoczesny–Współpraca opiekunowie praktyk
- Studenci otrzymali cztery komplety odzieży ochronnej zakupionej w ramach projektu Uniwersytet Nowoczesny–Współpraca
- Ogłoszono konkurs Najlepszy Stażysta - Najlepszy Pracodawca - w tym celu opracowano ankietę oceniającą pracę studentów i opiekunów praktyk.
UWAGA ! Konkurs trwa do 15 VI 2010.
Przewidziane nagrody:
Dla najlepszego pracodawcy:
Umieszczenie nazwy i adresu placówki pod hasłem „Najlepszy pracodawca” na stronie internetowej projektu „Uniwersytet Nowoczesny - Współpraca” jako laureata konkursu.
Bezpłatny udział przedstawiciela laureata konkursu „Najlepszy pracodawca” w audycji radiowej.
Dla najlepszego stażysty:
Umieszczenie pod hasłem „najlepszy stażysta” na stronie internetowej projektu „Uniwersytet Nowoczesny - Współpraca” nazwisk i zdjęć trzech najlepszych stażystów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
Bezpłatny udział laureatów w audycji radiowej „Najlepszy stażysta - Najlepszy Pracodawca”.
List referencyjny podpisany przez Dziekana Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu.
Pielęgniarstwo jest jednym z najważniejszych ogniw systemu ochrony zdrowia podlegającym obecnie wielu zmianom. Zmiany te determinowane są szybkim rozwojem nauk medycznych, humanistycznych i społecznych jak również przekształceniami społeczno-gospodarczymi i demograficznymi kraju. Pielęgniarka/położna, w zmieniających się warunkach, powinna być przygotowana w jak największym zakresie do realizacji funkcji zawodowych w opiece nad pacjentem w różnych okresach życia, w zdrowiu i chorobie.
Przygotowanie zawodowe pielęgniarek i położnych powinno być realizowane zgodnie z Europejskimi Standardami, umożliwia to zatrudnienie absolwentów w różnych zakładach opieki zdrowotnej w Polsce i krajach Unii Europejskiej bezpośrednio po ukończeniu studiów bez obowiązkowego stażu. Dlatego też, Uczelnia jest zobowiązana do kształtowania umiejętności praktycznych potrzebnych na różnych stanowiskach pracy pielęgniarki/położnej
Dostosowanie umiejętności zawodowych do potrzeb rynku usług zdrowotnych wymaga modyfikacji programów i metod nauczania oraz włączenia w proces dydaktyczny potencjalnych pracodawców.
Dyrektywy sektorowe dotyczące zawodu pielęgniarki i położnej określają, iż w ramach kształcenia podstawowego przygotowujemy pielęgniarki/ położne odpowiedzialne za opiekę ogólną. W związku z tym kształcenie praktyczne wymaga bazy o niższym stopniu referencyjności. Szpitale kliniczne są jednostkami wysoko specjalistycznymi, w których brakuje oddziałów podstawowych (interny, chirurgii ogólnej, opieki paliatywnej, długoterminowej, środowiskowo-rodzinnej, onkologii ogólnej). W związku z tym uczelnia korzysta z bazy klinicznej pozostałych placówek służby zdrowia na znajdujących się terenie miasta Lublina, aby zrealizować wymagane standardy kształcenia praktycznego.
W realizację Projektu „Uniwersytet Nowoczesny - Współpraca” zaangażowane będą jednostki organizacyjne Uniwersytetu Medycznego oraz placówki pozauczelniane realizujące kształcenie praktyczne na III roku studiów I stopnia, kierunku pielęgniarstwo/położnictwo.
Co nowego w ramach PROGRAMU KSZTAŁCENIA
PRAKTYCZNEGO NA PIELĘGNIARSTWIE I POŁOŻNICTWIE?
- Aby nowa jakość kształcenia praktycznego stała się faktem- konieczna jest
w ramach projektu analiza rynku podmiotów zajmujących się opieką ogólną…
W tym celu nawiązaliśmy kontakt z Katedrami i Zakładami realizującymi kształcenie praktyczne na III roku kierunku pielęgniarstwo /położnictwo, zebraliśmy informacje na temat placówek współuczestniczących w realizacji kształcenia praktycznego.
Następnie przekazaliśmy dane dotyczące wdrożenia i realizacji projektu koordynatorom kształcenia praktycznego, opiekunom merytorycznym przedmiotu oraz pielęgniarkom naczelnym poszczególnych placówek ochrony zdrowia. W tym celu zorganizowaliśmy spotkania z osobami reprezentującymi placówki, w których będą odbywać się staże i omówiliśmy regulamin i zasady realizacji projektu.
- Aby informacje o projekcie były ogólnodostępne zorganizowaliśmy akcję promocyjno- informacyjną, zapraszającą podmioty (szpitale, ZOZy, przychodnie) do współpracy w ramach programu.
Informacje o projekcie udostępniliśmy w formie plakatów, audycji radiowych, na stronie internetowej projektu a także poprzez udział nas- kierowników merytorycznych w posiedzeniach Rady Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu.
- Aby projekt mógł wejść w życie opracowaliśmy program staży oraz umowy
o kształcenie praktyczne pomiędzy Uniwersytetem placówkami ochrony zdrowia
i studentami.
W tym celu został opracowany regulamin kształcenia praktycznego i kontrakty uczestnictwa dla studentów III roku studiów I stopnia kierunku pielęgniarstwo/ położnictwo Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu. Następnie ustaliliśmy harmonogram zajęć praktycznych
i praktyk zawodowych dla studentów oraz zorganizowaliśmy spotkanie ze studentami, aby przedstawić im zasady oraz warunki udziału w projekcie; zaprezentowaliśmy także korzyści wynikające z uczestnictwa w projekcie.
Ostatecznie ustaliliśmy listę studentów zakwalifikowanych do uczestnictwa w projekcie na kierunku pielęgniarstwo/położnictwo oraz wprowadziliśmy dane osobowe studentów do programu PEFS.
- Aby kształcenie praktyczne przyniosło korzyści studentom, opiekunom i placówkom dokonaliśmy wyboru podmiotów i podpisaliśmy umowy. W najbliższym czasie przekażemy studentom środki ochrony osobistej oraz gratyfikację dla placówek prowadzących proces kształcenia praktycznego.
W tym celu ostatecznie ustaliliśmy listę placówek kształcenia praktycznego na organizację staży w ramach projektu „Uniwersytet Nowoczesny- Współpraca” oraz ogłosiliśmy przetarg dla firm szyjących odzież ochronną dla personelu medycznego.
Kierownik ds. programów kształcenia praktycznego,
kierunek pielęgniarstwo – dr n. med. Katarzyna Kocka
Katedra Środowiskowej Opieki Zdrowotnej
ul. Chodźki 6 Lublin
Kierownik ds. programów kształcenia praktycznego,
kierunek położnictwo – dr n. med. Grażyna Stadnicka
Samodzielna Pracownia Umiejętności Położniczych
Al. Racławickie 1 Lublin